Neo's Text

بیخیال لطفأ!
Neo's Text

میخواهی من را بُکُشی؟! قدرت فکر کردنم را بگیر! خیال پردازی هایم را کور کن! نیروی بی مرزِ تخیل را در ذهنم بِخُشکان! دیگر نیازی به ترکاندن مغزم نیست! منظره ای کثیف و چندش آور خواهد شد؛ رسانه ها هم از تو غولی بی شاخ و دم خواهند ساخت. کار را پیچیده نکن! نوکِ اسلحه ات را به سمتِ قلمم بگیر...
عکس‌نوشت:
آره رفیق.

پیوندهای روزانه

ذوق برای هیچ!

دوشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۵، ۰۳:۰۹ ب.ظ

دو سه ترمی می شود که با دکتر قاف کلاس داریم. حقا که جزو بزرگ ترین افتخارات زندگیم میدانم شاگرد این مرد بودن را. و هر روز به این فکر میکنم که در زندگی ام چه کار مثبتی انجام داده ام که خدا مرا شایسته این دانسته که از یکجا بکند و بنشاندجای دیگر تا امروز شاگرد استاد باشم و پای حرف هایشان بنشینم و در سکوت فقط عمیق گوش بدهم. آنقدر که حتی چشم ها و دست هایم هم سر کلاس گوش شوند. دیروز که با استاد قاف کلاس داشتیم حرف قشنگی زدند. از آن حرف ها که قابلیت این را دارند آب طلا بگیریشان و بزنی سر درِ اتاقت. استاد میگفتند ما هنوز آدم های دشمن شناسی نشده ایم و هر چه ضربه میخوریم از همین دشمن نشناسی هایمان است. استاد راست میگفتند. چقدر راست میگفتند.
صفحه ی اینستا را که باز میکنم مواجه میشوم با کرور کرور پست که مضمون همه شان خلاصه در این دو کلمه است :«1. اسکار 2. اصغرِ فرهادی» هیچ وقتِ خدا آدمِ خشکی نبوده ام و نیستم.  همیشه حرف همه کس را گوش کرده ام چه موافق و چه مخالف. خوب هم گوش کرده ام. بعد با سنگِ محکِ عقل و دین سبک سنگینشان کرده ام و به یک نتیجه رسیده ام و با این وجود حقیقتا نمیدانم این همه شادی امروزِ مردم از کجا دارد نشات میگیرد. بنظرم خوشحالی مان درست مثل این می ماند که کسی بیاید گردنبدِ طلای دختر بچه ای را میان کوچه با یک بستنی قیفی معاوضه کند و دختر بچه از این تبادل تا سر حد مرگ ذوق زده شود. دختر بچه گناهی ندارد. به دختر بچه نمی شود خرده ای گرفت. او خوشحال است. حق هم دارد که خوشحال باشد. به هر حال او چیزی گرفته که برایش دوست داشتنی بوده اما مشکل اینجاست که متوجه نبوده که چه داده و چه گرفته.
داخل کانالِ تلگرامی اش استاتوس زده:«اسکار چرند ترین حرفا، میرسه به اون آدمایی که باز تا دیدن فرهادی اسکار گرفته روشنفکریشون شرو شده...» باشد عزیزِ ایرانی. باشد هم وطنِ دوست داشتنی. ما چرند گو. حرف های ما یک مشت مزخرف. هالیوود و دست اندر کارانش اندِ با مرام ها. داوران همگی دوستدارِ ایران و ایرانی جماعت. دو اسکار این چند سال اخیر نوش جان همه مان ولی بیایید کمی فکر کنیم. فکر کردن که بد نیست. هست؟
تویی که متن می نویسی برای اصغر آقا و یکی مردِ جنگیِ بهتر از صد هزار می نامیش بد نیست این را هم بدانی که وقتی یک پرفسورِ فرانسوی در داخل مرز های کشورت دخترِ چادری ای را می بیند که فرانسه صحبت کردن بلد است با چشم های از تعجب گرد شده می پرسد:«مگه توی کشور شما دختر هایی با این نوع پوشش هم اجازه ی یاد گرفتن فرانسه دارند؟» این را هم بشنو که وقتی پسری از مردم سرزمینت می رود آن سر دنیا میان مکالماتش با یک شهروند آمریکایی می شنود که با اکراه و طعنه قاطیش می پرسد :«راستی مرد های ایرانی همه شون اینقدر هوس بازن و خوب نقشِ آدم حسابی رو بازی میکنند؟» بله این یک حقیقتِ تلخِ محض است که ما نتنها هیچ دشمن شناس های خوبی نیستیم بلکه به دشمن چشمِ دوستی هم داریم. که اگر  واقع نگر بودیم جای دست و سوت زدن امروز به حالِ خودمان ضجه میزدیم. به حال مردمی که خودشان برای به لجن کشیده شدن تصویرشان در دید مردم جهان دست و جیغ و هورا می کشند.
جنابِ آقایِ اصغرِ فرهادی، کارگردانِ محبوبِ این روز هایِ مردمِ کشورم! مبارکتان باشد دو اسکارِ شدن. ولی راستش را بخواهید من بعنوان کوچک ترین عضوِ این خانه ی بزرگ به شخصه هرگز حاضر نیستم روزی با بُلد کردن مشکلات مملکتم و معرفی مردم کشورم به سیاه ترین شکل ممکنشان آن هم در اذهان جامعه جهانی، اسکار بگیرم. من حاضر نیستم بخاطر قهقهه مستانه یِ مخفی شده پشتِ لبخندِ دشمنم که از سرِ موفقیتش در نابود کردنِ ایران و ایرانی در نگاه مردم جهان است شاد باشم و اشکِ شوق بریزم. من امروز زار زار گریه میکنم به حالِ زارِ مردمی که دشمنشان را نشناختند و برای افتادن در دامِ رنگ و لعاب داده شده اش با یک مشت تزویر از شادی در پوست خود نگنجیدند. من در سکوتِ اتاقم از این درد به خودم میپیچم که زنِ چادری بعنوانِ یک انسانِ بی سوادِ واقع در پایین ترین سطوح جامعه اش به مردم دنیا معرفی شد. من در میانِ پچ پچ های مردمم وقتی با ذوق از این میگویند که دی کاپریو یک اسکار دارد و اصغر ما دوتا و اصلا هم متوجه نیستند چه شد که در این فاصله ی کوتاه اصغر آقاشان دو اسکاره شد و به چه قیمتی دو اسکاره شد، میمیرم.
کاش حواسمان بود به این که شناختِ دشمن از اساسی‌ترین شرایط موفقیت در تمامی‌عرصه‌هاست. کاش یادمان نمی رفت که انسان در تمام طول حیات بشری اش ضربه‌های فراوانی از دشمن ناشناخته خودش خورده است. چقدر در این زمینه زیبا گفته اند حضرتِ امیرِ جان:«شر الاعداء ابعدهم غورا و اخفاهم مکیده؛بدترین دشمنان کسی است که دشمنی اش عمیق‌تر بوده و بیشتر کیدش را مخفی می‌دارد.» و :«اکبر الاعداء اخفاهم مکیده؛ بزرگ‌ترین دشمنان کسانی‌اند که حیله خود را بیشتر پنهان می‌دارند.»
حواسمان به این دشمنی، که خطرناک‌ترین دشمنی‌هاست باشد. یادمان نرود آدمی همیشه بدترین ضربه را وقتی میخورد که از دشمن توقع دشمنی نداشته...

اینجا همه چیز بر خواسته از دلِ ، ممنون میشم اگر دلم رو کپی نکنید :)  

+ کپی کردم مثلِ خررررس :))) 

ممنون از خاتون که زحمتِ ما رو کاهاند و نوشت این پست رو :)) 

منبعِ سرقتِ هنری :)))

  • ۹۵/۱۲/۰۹
  • Neo Ted

نظرات (۶۱)

یه ذره خلاصه نویسی میکردی!!!! :))
اعتراف میکنم فقط پاراگراف آخرو خوندم... نظرمم نمیگم!! :پی
پاسخ:
امان از تنبلی :))) 
دلستر شی الهی :)))

  • یا فاطمة الزهراء
  • خیلی قشنگ نوشته ‌شده بود و حرف دل بود
    میخواستم بفرستمش برای دوستم ولی گفتی کپی نکنین :)) مجبورم کردی لینک بدم :دی امیدوارم حسش رو داشته باشه دو ساعت لینک باز کنه و یه متن بلند رو بخونه
    پاسخ:
    بله بله : )
    کپی کن باباع :)) 
    نمیدونم 
    چیزی نگم بهتره هم برای اعصاب خودم هم بقیه
    پاسخ:
    هرجور مایلید
  • بلاگر آرام
  • اسکارو گرفت؟؟ اخبار دنبال نمیکنم فقط بلاگهارو میخونم
    باعث تاسفه:( واقعا من هم افتخار نمیکنم. جای تاسفه... فیلم قشنگ همینو میگه "تو ایران غالبا هوس بازن و عوضی و اوناییم که نیستن و هنرمند و با شعورن این وسط تلف میشن نابود میشن..." این ایران من نیست. ای داد ای هوار که نیست. ولی کی میشنوه؟؟ همه میرن فروشنده رو نگاه کنن که اسکار گرفته. خب یجورایی از فیلم راجع به ایران نتیجه میگیرن دیگه.
    من که ناراضی ام از تصویر رسم شده درباره ایران.
    :(
    پاسخ:
    متأسفانه گرفت  : ) 
    والا منم همینو میگم بابا اینقدر هم داغان نیستیم! کیه که گوش کنه؟!
    میگم مدل نوشتنش با پست‌های شما فرق داشت!
    نویسنده و کپی‌کننده هر دو، دستشون درد نکنه :)

    پاسخ:
    بله خب :)) 
    خیلی ممنون
  • خاتونِ گیس گلابتون...
  • چی بگم جز اینکه لطف داشتید که متن داغان تر از فیلم اسکار گرفته امروز رو کپی کردید تو وبتون :)))

    به امید روزی که ایران با خوبانش در جهان معرفی بشه :)
    پاسخ:
    اختیار دارید شما : )
    + امیدوارم
    واقعا فروشنده حقش اسکار نبود. در خوب بودن اقای فرهادی شکی نیست اما انگار بیشتر شهرت و اسکار گرفتن به خاطر اسمشه نه فیلمش. چون فروشنده در مقایسه با بقیه کارارشون اصلا کار قوی ای نبود
    پاسخ:
    والا فیلمو میسازن واسه ملت و مخاطب! من که از هرکی پرسیدم خوشش نیومده!
    فروشنده رو ندیدم...
    ولی جدایی نادر از سیمین رو دیدم!
    یجور وطن فروشیه ساختِ این مدل فیلم ها!
    این که به بدبختیِ مردمِ کشورِ ما اسکار بدن ذوق نداره که هیچ باید بخاطرش خون گریه کرد!
    پاسخ:
    اسکاره هااااا :)) ذووووققق داره بی صاحاب :))

    مسئله اینه ک اگر شما اونا رو با این دلیل احساساتی میدونید پس خودتون هم احساساتی هستید و رو احساس نظر میدید نه منطقی چون دلیلتون برا من اونقدرا منطقی نیس! چون واقعا به این شکل ک میگید سیاه نمایی نبود فروشنده. بقیه رو نمیگم چون بقیه رو ندیدم و اینم چون فامیلا دعوتم کردن رفتم سینما و دیدم. درسته من خودمم اشتیاق خاصی ندارم برای این مدل فیلما ک نمونه های خارجیشم اتفاقا ساخته میشن و اونام تحسین میشن حتی اگر مشکلی رو داخل اون کشور بگن (و نمیدونم حالا ملت اون کشورم هی میگن سیاه نمایی و معرفی بد کشور یا نه!) و ترجیح میدم نبینمشون مگر اینکه المانای خاصی داشتنه باشن و اینا مث a monster calls ولی این باعث نمیشه بیام همچین حرفایی بزنم چون واقعا قضیه اینا سیاه نمایی نیس :| و واقعا کار های خوش ساختی هستن و مشکلات بشر رو میگن نه مشکلات یه کشور رو ( تازه صرفا مشکل خالص هم نیستن و برا اینم دلیل دارم ) ک اتفاقا یکی از ویژگی های اسکار بردنم اینه ک چیزی ک مطرح میشه تو کار جهان شمول باشه. پس شما میگین ینی moonlight هم ک الان اسکار برده برای بد کردن سیاه ها و اینا بوده؟ چون اونم نقدشو ک خوندم از این مدل کاراس ک مشکل خاصی رو مطرح میکنه و اینا. من واقعا ذوق خاصی الان برا اسکار ندارم و با توجه ب اینکه خصوصا a man called ove رو دیده بودم و اون رو بیشتر از فروشنده دوس داشتم، ینی اصولا حتی فروشنده هم ب اون شکل دوس نداشتم صرفا خوش ساخت بود برام و اینا بیشتر و حرفش رو خوب زده بود و اینا. حالا اینکه حرفش چی بود دیگه مجالش نی ک بگم ولی این نبود ک مثلا اینجا پر بدبختیه صرفا :|. پس مسئله ی من اسکار نیس هر چن این ک برده رو بخوام بش فک کنم این جور نیس ک بگم صرفا برا مسائل سیاسیه. واقعا چیزی ک من دیدم این ک دیده بشه رو نمیشه گف الکی بوده و صرفا برا سیاست بد جلوه دادن ایران. شاید چیز سیاسی هم بوده ولی همش برا اون نبوده بعدشم الان یه مسئله ی سیاسی دیگه هم در جریان بود. همین ک امریکا نمیذاره مهاجرا بیان و اینا ینی از اون حیث هم فروشنده قابل توجه بود. شاید فروشنده اصن کاری کنه ک این مشکل حل شه و واقعا اگر بخواد از مسئله سیاسی الان برده باشه هم فک کنم بیشتر این مسئله مطرحه تا اون مسئله دیگه. ولی الان چیز عزیز در این رابطه برام اون حرکتی ک زد ک از بالا مرزی نیس و نقشه مشهد و اینا برام جالب بود. قبلش فک میکردم شاید صرفا ب خاطر اینکه بگه نگاه کنین ایرانیا مثلا چه باحالن و ما تو ناسا هم بودیم و اینا و چرا ما رو تحریم کردین اینا رو انتخاب کردن تا نگو یه مفهوم عزیز پشتش بوده. میخوام بگم ینی ب خاطر اینم ک شده نمیخواین فک کنین شاید این بشر واقعا نمیخواد ک کشور رو بد نشون بده و صرفا سبکی ک توش فیلم میسازه اینه؟ والا کارگردانای دیگه هم جاهای دیگه ی دنیا داریم ک فیلمای اینجوری میسازن. اگر ما با سبکشون حال نمیکنیم دلیل نمیشه بگیم اینو ساخته ک کشورمون رو بد نشون بده اونم برای فیلمی ک هر ادمی اگر عاقل باشه بیشتر ب این توجه میکنه ک حرف اصلیش چیه و اینا نکه بگه چون تو فلان کشوره پس فلان کشور پر مشکله مگر اینکه بخواد خیلی واضح نشونه بده در این باب. یا حتی باز اگر فیلم توش گفته بشه بر اساس ماجرای واقعی یا زندگی نامه و فلان ک اون یه حرف دیگس... بعدشم ینی واقعا تا قبل اینکه فرهادی مطرح شه تو جهان ایران مثلا خیلی خوب بود تو چشم جهان و بعد اون بد شد؟ واقعا؟ اتفاقا من فکر میکنم واسه اوناییشون ک حرف مفت مهم نی و درست حسابی تحلیل میکنن قضایا رو الان ایران وجهه بهتری گرفته باشه براشون. شاید اصلا مثلا نمیدونستن ایران فضانوردایی ب این شکل اونجا داره یا کسایی ک میتونن فیلم خوب بسازن. اینجوری میفهمن ایران تروریست نیست. اگر بخوام یه نمونه مثال بزنم ک واقعا با کارش ایران و مسلمون رو بد جلوه داده باشه اون داعشه نه اصغر فرهادی ک فیلماش پیچیدگی خاصی دارن و واقعا حرفش صرفا نشون دادن بدبختی و اینا نیست...

    پاسخ:
    یا صاحبِ کامنت :))) 
    میگفتی رمزو میدادم پستش میکردی خب ;)))

    خب! اول از همه اینکه همه فیلمو میسازن تا مردم و مخاطب ها خوششون بیاد و بتونه مؤثر واقع شه! من به شخصه هرکیو که فروشنده رو دیده و ازش پرسیدم به هیچ وجه خوشش نیومده و همه میگن فروشنده خیلی ضعیف تر از جدایی بود! هرچند به شخصه همون جدایی رو هم خوشم نیومد! خودت هم میگی فروشنده در حدِ اسکار قوی نبوده! همه که ندونن، اکثرأ میدونن اسکار به شدت سیاست زده س! از همون ردِ فیلمِ محمد رسول الله بگیر تا برنده نشدن فیلمی مثل آواتار و بجاش بهترین فیلم شدن فیلمی که توش از سربازای امریکایی تو عراق و خاورمیانه دفاع میکنه! خودت آواتار رو مقایسه کن با اون فیلم!! یا اسنایپری که توش یه کودک کشِ جانی تو عراق رو قهرمان جلوه میده و جایزه میگیره! پس اسکار سیاسیه! خیلی هم سیاسیه و این واقعیته! نه بد بینی! 
    در مورد ساخته شدن این مدل فیلم ها تو جاهای دیگه هم بگم. این فیلم ها همه جای جهان ساخته میشه، ولی به این شدت تو جایی مثل اسکار بولد و تو چشم نمیشه! فروشنده تو کدوم بخش جایزه گرفت؟! فیلمِ خارجی! یعنی این فیلم نماینده ی فلان کشورِ خارجی تو اسکاره! بخصوص کشوری مثل ایران که شرایط خاصِ خودشو داره بواسطه ی شرایط سیاسی و نظامی و مذهبی! پس نمیتونی بگی فروشنده وضع ایران رو نشون نمیده! مستقیمأ داره ایرانو میگه! منم نمیگم این کار غلطه! خیلی هم درسته ولی نه به این شدت و ابعاد اونم تو یه جشنواره ی جهانی تو غرب که چشمِ جهان بهشه! فیلم اجتماعی این نیست که یه معضل رو بگیری تا حدِ امکان و فراتر از حدش سیاه کنی و امید و زندگی و روشنایی رو توش بکشی و بفرستی واسه یه جشنواره ی فیلمِ جهانی! این فیلمو یه آمریکایی میبینه که تا قبلِ دیدنش هیچ برداشت و نگاهی از ایران و ایرانی نداشته! اون چه برداشتی از جامعه ی ما میکنه؟! داعش داره کارِ.خودشو میکنه و کسی منکر بد بودنش نیست و نمیشه با فرهادی مقایسه کردش اصلأ! ولی سینما و فرهادی هم میتونن اثراتِ خودشونو داشته باشن تو نگاهِ غرب به ایران و ایرانی! حالا خودآگاه یا نا خودآگاه! نمیتونی منکرِ اثرات منفی این فیلم بر علیه ایران و جامعه ی ایرانی بشی! 

    فضانوردان و مشهد و این بدون مرز بودن و اینا هم درست! ولی قابل مقایسه نیست با اثری که یه فیلم میتونه رو ذهن یه انسان بذاره ک!

    + فانوسأ رنگو نیستی؟! ;))
    خدا سلامتی بده به استاد قاف
    +مثال گردنبند و بستنی قیفی کاملا فیت تن این مطلب بود مرسی

    پاسخ:
    آمین
    + قابل نداشت :))
    میدونید؟ اصلا حتی اگر فرهادی صرفا برا اینکه دوس داره فیلم بسازه و نه برا دردی رو دوا کردن و نه برای خوب جلوه دادن ایران حتی اگر بدونه مثلا فیلم اونجوری وجهه کشورشو بهتر میکنه یا مردم کشور خودشم بیشتر خوششون میاد و این حرکتش تو اسکار امسال هم مثلا صرفا برا این باشه ک بخوان خود شخص خودش رو ب رسمیت بشناسن ( چون ایرانیه باس ایرانم ب رسمیت بشناسن ک اینم بشناسن دیگه ) و این جور حرفا ( هر چن که همینام ب هرحال باعث یه خوبیایی شده و نمیتونید منکرش شید ) بازم وصله سیاه نمایی کار کردن ب اون شکل ک میگید بش نمیچسبه. و مسئله اصلی هم همینه. حالا اینکه یه عده سرسری ببینن فیلماشو و بگن این جوره ک مقصرش این نیست ک. ب هرحال نمیشه با یه داستان همه رو راضی کرد مگر اینکه سالها ادم بخواد رو تفکر ملت کار کنه ک بتونن چیزا رو اونجور ک هست ببینن نه اونجور ک میخوان... که خب این سخته واقعا برای موجودی مثل انسان... و اصلا حتی ما اونقدر سواد همه چی رو نداریم ک بخوایم همه چی رو اونجور ک هست ببینیم ولی حداقل راجع به این جور چیزا ک میشه. حتی شاید منم همین الان یه چیزایی رو صرفا اونجور ک میخوام یا با توجه ب پیش زمینه های ذهنیم ببینم ولی خب حداقلش اینه ک من سعیمو میکنم ک تا حد ممکن فکر کنم قشنگ ب قضایا که اینجور نشه. و یعنی منکر اینجور شدن خودمم نمیشم ولی با توجه ب فکری ک کردم رو صحنه های داستان فروشنده حداقل اینجا ب این نتیجه رسیدم ک سیاه نمایی نیست...
    اسپویل فروشنده!
     اصلا مدرک بارزش همون پیرمرد قصه اس. اگر جای اون اومده بود یه ادم به تمام و کمال وحشی گذاشته بود و اولین بارشم نبود و اینکه از ترس فرار نمی کرد و... اونوقت این وصله میشد گف بش میچسبه.
    پاسخ:
    من منکر خوب بودنِ فرهادی و این حرکتِ انسان دوستانه وطن پرستانه ش نمیشم! ولی شما هم نمیتونی منکر این بشی که فرهادی فرمولِ اسکار گرفتن رو خوب یاد گرفته و اونجوری فیلم میسازه و ایرانو توش نشون میده که غرب و اسکار میخواد! سیاه نمایی یعنی چیزی که هیچ امیدی توش نباشه! چیزی فرهادی میسازه همینه! یه فضای خیلی کثیف و سیاه که هیچ امیدی توش نیست! واقعیت سیاه نیست! خاکستریه! ولی فرهادی سیاه میسازه و این همون چیزیه که اسکار از یه کارگردان ایرانی میخواد!
  • خانومِ حدیث :)
  • دست هر دوتون درد نکنه   :))
    ادم هی حرص میخوره  :|| 
    پاسخ:
    سرِ شما درد نکنه :))

    حرص نخور! پاستیل بجو :))
  • خانومِ حدیث :)
  • نشد من بیام وب تو اسم یه خوراکی نیاد من دلم هوایی نشه  =||  
    نفرین عامون بر تو  =[[
    پاسخ:
    :))))))
    نفرین پاستیل های خرسی بر خودت :)))
  • خاتونِ گیس گلابتون...
  • خط خطی من خوب شمارو به پاسخگویی وا داشت ها :))
    پاسخ:
    بابام در اومد :)))
    خدا ازتون بگذره :))))
  • خاتونِ گیس گلابتون...
  • خدا از پست نویسی کمم نکنه :))
    من اکثرا سکوت میکنم درمورد این جور مسائل چون حوصله ی بحث ندارم :دی
    ولی این بارو دیگه نتونستم سکوت کنم :||
    پاسخ:
    بحثشو ک ما داریم میکنیم خانم :)))
  • خاتونِ گیس گلابتون...
  • حق کپی رایتِ اینا جنابِ تد :دی
    وب من کلا دنبال کننده خاصی نداره خلاصم :))
    پاسخ:
    حالا نیگا :| اجر کارتون به فنا رفت :)))

    دنبال کننده از من خاص تر؟! :)))) من خودم 200 تا دنبال کننده ام :)))
    من گفتم در حد اسکار قوی نبوده؟ من صرفا گفتم سلیقه من ove رو بیشتر میپسندید :)) وگرنه من اطلاعی در اون مورد ندارم چون اونقد تخصص ندارم. کلا ب این چشم نگاه نمیکنم ک کدوم بهتره و اینا و عقیدم اینه و راضیم ازش... ولی تاکید کردم ک واقعا فیلم خوش ساختیه و حرفش رو خوب زده هر چن ک برا من اونقد دوست داشتنی نباشه.
    راستش اون فیلمای دیگه رو جریانش رو نمیدونم و فرض میگیریم حرف شما درسته ولی با توجه ب بقیه کارای برده شده نمیشه گفتم ک همیشه اینطوره. ینی نسبیه. محمد رسول الله رو راستش ندیدم خودمم ولی شنیدم از لحاظ پرداخت و اینا در اون حد نبوده ک بخوایم بگیم خیلی خوبه خب. ینی نظر قطعی نمیدم ولی نظر شخصیم اینه در کل نمیشه صرفا چون راجع به پیامبر(ص) بیای بگی بهترینه ک. ب هرحال باید از لحاظ پرداختم خیلی خوب باشه. اگر ک واقعا خیلی خوب بوده ک من تسلیمم. شاید ب همین خاطر اصن نشستم دیدمش ک بفهمم جریانش چیه. ولی واقعا کی میگه بقیه ی فیلمای اینجوری بولد نمیشن؟ نمونه اش همین فیلم moonlight ک امسال اسکار برد. شما کلا فقط رو اوناییش ک بیشتر ب اون چیزا ربط داشته دست گذاشتید. چرا بقیه کارایی ک اسکار گرفتن رو هم مد نظر قرار نمیدید؟ کلا اینجور ک من دیدم و چک کردم ب اینجور دراما خیلی علاقه دارن پس اینم خیلی تافته جدا بافته نبوده در ظاهر. تو خارجی زبانا و همینطور اصلیا رو تا یه جا ک چک کردم خارجی زبانا ک همه درام بودن از دم. اصلیام همینطور جز بیرد من ک کمدی هم جز درام تو ژانرش داش. و همینطور فیلم اون سال رو باید با فیلمای اون سال سنجید ک ایا این میون اینا لایق اسکار بوده یا نه، نه این که کلی نگاه کرد بش. ولی اوکی، باشه. اون حرفتون ک میتونه بالاخره یه تاثیری بذاره رو قبول میکنم خصوصا رو مردم عادی ک همینجوری سرسری فیلم رو میبینن و این واقعا میتونه مشکل ساز بشه... ولی اینکه دقیقا فیلمش سیاه نماییه رو نه چون نیست. چون فیلمای فرهادی خاکستریه اتفاقا، نمونه بارز خاکستر خالصه :)) شما مثلا کمک کردن شهاب حسینی ب اون پسره ک اولاشه یا اینکه دوستا پشت همن و اون بچه هه و لحظات خوشی ک شهاب حسینی و ترانه علی دوستی و حتی لحظاتی ک شهاب حسینی با شاگرداش داره رو نادیده میگیرید چرا خب؟ فیلم صرفا داره یه مقطع زمانی رو میگه ولی نیومده بگه همیشه همه چی بده ک؟ پیرمرده هم بد خالص نبود حتی. کلا اگر میشد میبردمتون با هم ببینیمش و براتون تحلیلش میکردم تا دیگه اینطور نگید :)) و قبول کنید خاکستریه. فقط جریانش اینه ک تو بوق و کرنا نمیکنه صحنه های امید دهندشو برا همین صحنه هایی ک برای مشکلاتش هس رو ک اکثر فیلم رو میگیره شما بولد میکنین و فک میکنین منظور بدی داشته و اینا... در صورتی ک حتی اون مشکلم مال یه برهه زمانی خاص هس نه همیشگی...
    در کل من به اسکار اعتباری نمیدم. اصولا اصن حال نمیکنم با داوریای اینجوری چون کلا داوری برا همچین چیزایی همیشه یه حرف و حدیثی توش هس ولی میگم فک نکنم اونقدرا هم همه چی رو قصد و غرض این مدلی باشه برا همین اون دراما رو مثال زدم. هر چن بازم چون شماها میگین من شکم رو نگه میدارم و بهشون اونقدرا اعتماد نمیکنم ولی تو کار فرهادی نهایتا نه. فرهادی قبل درباره الی هم ک بخواد بزنه تو خط جوایز سبک فیلماش همینجوریا بوده مثکه پس نهایتا فک نکنم این ک راهشو همونجور ادامه داده ب خاطر صرفا اسکار گرفتن باشه.

    + رنگو هم نیستم :دی

    پاسخ:
    همون اصن :))) فرق نداره ک :دییی ولی واقعأ به نظرِ من و خیلیا ک دیدنش فیلمش در حدِ اسکار نبوده! اون فروشِ خوبشم واسه همون نخلِ طلا و حجمِ عظیمِ تبلیغاتی که واسش شد تو دنبای مجازی رخ داد! وگرنه حتی مکرد2بوده فیلمو هو کردن تو سینما! 
    اتفاقأ اصلأ هم خاکستری نیست! چجوریه اون وحشی گری و کثیفی ها رو تو بوق کرنا کرده ولی لازم نیست خوبی و امید و اینا رو تو بوق و کرنا نکنه؟! قابل مقایسه نیستن سیاهی های این فیلم با سفیدی هاش که بخواد خاکستری باشه!
    بنده هم مون لایت رو ندیدم! یه نگاه تو ویکی پدیا انداختم و دیدم واسه امریکاس و از یه رمان نوشته شده گویا! مردمِ جهان اطلاعاتشون نسبت ب ایران بیشتره یا آمریکا؟! قطعأ آمریکا! پس به واسطه ی هالیوود نسبت به آمریکا برداشت و دیدِ خودشونو دارند که بد هم.نیست! ولی ایران رو چند درصد از آمریکایی ها میشناسن و اطلاعات دارن ازش؟! فقط و فقط به واسطه ی هالیوود و اخبارشون یه شناختِ جزئی نسبت ب ایران دارن! ولی یه فیلم مثل فروشنده ک تو ایران و توسط یه ایرانی ساخته میشه چند برابر میتونه مؤثره باشه تو نگاهشون به ایران! 
    نه اتفاقأ! از جدایی به اینور تغییر و تحول زیادی رو میشه تو فیلم سازیِ فرهادی دید و اینم در نظر بگیرید که فرهادی به واسطه ی اسکار و نخلِ طلا و نامزد های جوایز زیادی که تو این چند سال اخیر شده، خیلی بیشتر از زمان درباره الی مطرح و قابل توجه غربی ها قرار گرفته! 
    قرار بذاریم با هم فروشنده رو ببینیم :))) فقط من وسطاش پا میشم هو میکنن فیلمو و میرم :)))

    + فانوسأ کی هستی؟! :))) 
    من فیلمشون رو ندیدم و نمیتونم نظر خاصی بدم .
    ولی ....
    واقعا این دردها رو در برخی از فیلم هایی که دیدم حس کردم ، حتی تاثیرش در زندگیامون رو هم لمس کردم . واقعا خیلی زشته که ارزش ها رو اینقد بی ارزش جلوه میدن ..
    عقده نوشت: بعضی وقتا با خودم فکر میکنم یکی از دلایلی که بعضی جاها چادر سر میکنم بخاطر لج کردن با معرفی های نابجایی است که جا افتاده و این اصلا خوب نیست . و باید هرکس آزادانه و با تفکر انتخاب کند .
    چه لزومی داره تمام چادری ها رو پایین شهر و بی سواد و مونگل و خیلی چیزای دیگه نشون بدن. من خانمی میشناسم که محجبه است و چندین مقاله isi داره و همینطور شخصی که از لحاظ ظاهر آزاده.  پس خیلی بده یک مورد رو بزاریم جلومون و ازش نتیجه دلبخواه بگیریم و جامعه امون رو با اون خصیصه و نگرش و جایگاه به جهان نشون بدیم ...
    ایران ما پر است از مردهای خوب و باوقار و باشخصیت . دنیا ایران رو با پروفسور سمیعی اش میشناسن،  خودمون اصرار داریم سیاهی ها رو بولد کنیم و تحویل جهان بدیم. 
    ختم کلام اینکه همه جای دنیا هم خوبی هست هم بدی،  هم زشتی و هم زیبایی .
    پاسخ:
    همون نبینید کمتر حرص میخورید :))

    +هیییع...
    چی بگم خانم
    دست خاتون بانو طلا .. 
    با اینکه طولانیه خیلی منظم و پیوسته نوشتن :)
    پاسخ:
    پرچمشون بالاس اصن
  • خاتونِ گیس گلابتون...
  • میبینم که تعداد موافق و مخالفا هم داره پایاپای بالا میره :))
    خدایی منو حلال کنید انگشتاتون تاول نزد ؟ :دی

    از همین تریبون از همه دوستانی که توی کامنت هاشون به من هم لطف داشتن تشکر میکنم :)
    پاسخ:
    بهش میگن دموکراسی :)))

    نه بابا :))) من که حال میکنم
    تو بوق و کرنا نمیکنه چون سبکش اینه ک هیچی رو تو بوق و کرنا نکنه... بدیاشم تو بوق و کرنا نمیکنه اتفاقا فقط چون صرفا زمان اصلی صرف مشکل میشه چون ک میخواد رفتار ادم رو در مواجه با اون نشون بده این تصور ایجاد میشه برا شما. ک اونم اصلا وحشینانه و کثیف نیس به این شکل ک میگید چون کاراکترا رو بد صرف نشون نمیده. خوب صرف هم.
    میدونید سیاه نمایی برا من مث چیه؟ یکی مث کاراکتر پسر بی ادبه تو داستان عشق منجمد شماس! ک سیاه نمایی شده تو شخصیتش بس ک تیرس و یه حالت مصنوعی گرفته ک ب زور خواستید بدش کنید. اون سخن پیرمرده ک ندیده میگه نامزد پسره هم راحت میره با یکی دیگه هم. ادم خوب ندیده حکم صادر میکنه با صرفا این حرف پسره ک دختره با ماشین خوشحال میشه؟ بگذریم در کل... چون مفهوم خاکستری برا من یه چیزه و برا شما چیز دیگه. شما میگید یکی سفیده مث پیرمرد عشق منجمدتون و یکی سیاه مث پسر بی ادبه پس این خاکستریه ولی من یه جور دیگه میبینم. پس ب نتیجه نمیرسیم.
    فیلمای فرهادی هم نمیدونم رو چ حسابی انقد مطمئن میگید تغییر کرده مگر همه شو دیده باشید. باس تحقیق کنم ولی در کل ب نظرم تغییرم کرده باشه هنوزم سیاه نیس بازم با جهان بینی من.
    قرار هم اگر میشد میذاشتم و به زور نگهتون میداشتم تا تحلیلام رو بشنوید ولی نمیشه :)) اینکه کی هستمم بماند ؛))
    خدا حافظ شما دیگه...
    پاسخ:
    نظرتون محترم : ) ولی من رو مواظعِ خودم در قبالِ فرهادی و سبکش هستم! چون بهش رسیدم و میدونم چی میگم! حالا طبقِ جهان بینی خودم و خیلیا که ازشون! فروشنده آشِ دهن سوز و جذابی نبود! الکی گنده ش کردن! چون میخواستن گنده باشه : )

    این تحلیل داستانِ من واسه خاکستری یا سیاه بودنِ داستان هم اصلأ منطقی و بجا نبود :)) داستانِ من کجا و فروشنده کجا!! پیرمردِ داستانِ من و پسرِ جوون و اینا اصلأ نشون دهنده ی نظر و عقیده ی من درمورد خاکستری بودن نیست! من خودم خواستم یکی سیاه باشه و یکی سفید! شخصیت خاکستری نداشت اصلأ! چون خودم خواستم! ولی فروشنده...

    :))) خا خا :)))
    به سلامت : )
    در واقع پیرمرده سفید نمایی شده تو شخصیتش تو عشق منجمد ینی :)) اگر واقعا خوب بوود اون حرفو نمیگف ب نظرم ینی
    پاسخ:
    من هر دو نوع شخصیت رو دیدم تو واقعیت که اونو نوشتم : )
    هیچ آدمی سیاه یا سفید مطلق نیست! ولی صرفأ توی داستانم لزومی ندیدم همه ی ابعادشون رو نشون بدم! همونطور که خیلیا این ابعاد رو توی واقعیت نشون نمیدن!
    متن رو به شدت دوست داشتم.:)
    من راستش هیچ کدوم از فیلمها رو کامل ندیدم ولی جدایی نادر از سیمین رو تکه تکه دیدم.
    این که چرا همیشه هر چی توی فیلمها بدتر باشیم بیشتر جایزه درو میکنه نکته ایه که متاسفانه هرگاه ازش حرف زدیم انگ امل بودن و نداشتن دید جهانی و بسته بودن فکر و  ... بهمون زدن.
    ممنونم
    یاعلی
    پاسخ:
    دستِ نویسنده ش درد نکنه

    من خودم هم موندم تو این کارا!
    وایسین ببینم :| :))
    خب اخه جوری حرف میزدین ک انگار اصن با خاکستری ک من میگم بیگانه اید :/ ینی دارین میگین قبول دارین ک شخصیت خاکستری هم داریم ب این شکل؟ پس چرا قبول نمیکنین حرف من رو و هی میگین وحشی و کثیف و سیاه؟ عجب العجوبتا!!!!
    من ک گنده یا کوچیکش نکردم و صرفا خودش رو دیدم رو چی میگین پس؟
    نمیفهمم :/ مگر اینکه صرفا پیش زمینه تون از اول بد باشه ازش ک بخواید اینجوری ببینینش یا به خاطر همون قضایای سیاسی اسکار ک میگین باور دارین بهشون. یا صرفا اینکه اخرش هنوز کاراکترای اصلی غم داشتن و اینکه اصل موضوع راجع ب فلان چیز ک اسمشو نمیارم حالا بوده هر چن ک دقیقا هم اتفاق نیوفتاده. اره احتمالا موضوع اصلیشه ک روح مردم ما رو اینجوری خراشیده ک انقد گارد گرفتن... ب هرحال چیز سنگینیه، قبول دارم منم... ولی نظرای شماها بیشتر احساساتیه هر جور نگاه میکنم تا منطقی چون اونقدرا سیاه و کثیف نی هرجور ک نگاش میکنم این کار.
    پاسخ:
    برگشتید ک :)))

    بله که داریم چنین شخصیت هایی! ولی فیلم با داستان فرق میکنه ها! خیلی هم فرق میکنه! 
    فروشنده و جدایی واقعأ سیاه و رو مخ بودن! خیلی هم! من نمیدونم چیه اینجور فیلما رو شما خاکستری و سفید میبینید که حرفِ منو احساسی میدونید! دوزِ سیاهی و کثیفیِ های این دوتا فیلم در مقایسه با سفیدی هاش هیچی نیست! این از دیدِ من خاکستری نیست!
    این تفاوت سلیقه مون خیلی خوبه ها! هرکسی یه نوع دید و نگاه و دیدگاه داره نسبت به مسائل! این قابل احترامه : )

  • یا فاطمة الزهراء
  • . دیر گفتی دوستم رو مجبور کردم بخونه ازش امتحانم گرفتم :)))) 
    پاسخ:
    عخخییی :))) طفل
    چند شد حالا؟! :))
    اووووووووووف خاتون چه کردی :)) خو چیشام خسته رفت :/
    اووووووووووف کی میره این همه راهو :/
    کامنتا رو نیگا :/
    دمتون گرم به اندازه ی چند تا از پستای خاتون کامنت نوشتینااااا :|
    پاسخ:
    یه پست گذاشتن رفتن آب انار میخورن. دردسرش موند واس ما :))))
    شیطان درون عجیب میگه برو یه دیسلایک بده تا توازن برقرار بشه! هوم؟ چی گفتین؟😅
    پاسخ:
    نیگا نیگا :)))))
    خوب مِشِن :)) تا شما باشِن که مطلب کسی رِ کپی نکنِن :)))

    خا :) لایکم کردُم :/
    پاسخ:
    خا :/ :)))) 

  • بلاگر آرام
  • یه نگاه به ویکی پدیا فروشنده بندازید.
    ده هزار نفر تو یکی از میدون های لندن شب قبل مراسم اسکار این فیلمو رایگان دیدن.
    من دیگه حرفی ندارم
    :(
    پاسخ:
    رایگان : )
  • خاتونِ گیس گلابتون...
  • باز پشت سر من غیبت کردید دستتون درد نکنه همش بار گناهای منو سبک میکنید شما چقدر خوبید اصلا :))
    الان من اب انار دلم خواست شما پاسخ گویید ؟ :/
    پاسخ:
    من نبودم خانم :((
    محبوب خانم بود
    منو اغفال کردن :(( وگرنه من که ارادت دارم اصن
    :))))

    نح! بگید علی تون بخره پست کنه :))) البته اگه نیست!
    الان جلوی ... خجالت کشیدم!!!
    من حتی متنو هم نخوندم! ایشون متنو که خونده هیچ، پنج برابر متن هم کامنت نوشته و جواب کامنت خونده!!!!
    اصن شرشر عرق شرم!!!! :)))
    کامنتا هم اونقدر طولانی بود که من باز حوصلم نشد بخونم ببینم جریان چی بوده حالا!!!
    پاسخ:
    سرش را در چرخ گوشت گذاشته و دکمه ی روشن را میزند
  • خاتونِ گیس گلابتون...
  • محبوبه ما هیشکیو اغفال نمیکنه آقااا *_*
    شمام لطف دارید که :))

    علیمون از اون سر دنیا تا بخواد آب انار برا من بفرسته لیوانشم نمیرسه بهم چه برسه به خود آب انارش :// زود یه دربست بگیرید بیاید تهران آب انار منو بدید :))
    پاسخ:
    آره جانِ پسر همسایه تان
    خواهش میکنم ک

    الان زیر پوستی خارج بودنِ علی تون رو کوبیدید بر سرِ ما؟! :))))
    ما خودمون ساکنِ لاس وگاسیم خانم :/ :))) هه :))))))
    نیگا تو رو خدا! یه دقه سرمان اوور گرم شد، کلا مارِ کوبیدیناااااا :/
    اف بر شما جناب تد :|

    @خاتونم
    فدات بشم خواهری :)) مگه تو از مو تعریف بکنی :)))))
    پاسخ:
    :))))
    همیه ک هس
  • خاتونِ گیس گلابتون...
  • هه هه هه ووو ://
    من کی گفتم داداشم خراج از کشور؟
    بیخود کرده بره خارج از کشور مگه خودش خواهر نداره :دی
    حالا رطش به خواهر داشتن چی بود نمیدنم :))
    اون سر دنیا مقیاس فاصله زیاده تو مکالمات ما :)
    وا اسلاما:||| جا بهتر از لاس وگاس نبود برید ؟ :)))

    محبوبه جانم خدا نکنه تو خودت تعریفی هستی من حقیقتو فقط به زبان میارم ^_^
    پاسخ:
    :| :)))

    لاس وگاس هوای خیلی خوب و مطبوعی داره :)))
  • خاتونِ گیس گلابتون...
  • خراج آخه :// ببینید من حتی بلد نیستم خارج رو درست بنویسم بعد به ما انگِ ساکن خارجه بودن میزنید :دی
    پاسخ:
    :))))
    این از برکت همنشین شدنتون با حوا خانومه :)))
    پووووف یکی بیه ای هندونه هارِ از مو بگیره :)))))))
    نکن خاتونم.. قلبم با باطری کار مکنه هااااا 
    اووخ دور از جونم.. خدا نکنه.... اصن نسل خرسا منقرض بشن، بیفتم بمیرم، شوما پاسخگو هستی؟! :))))
    پاسخ:
    خشمِ تد را بر نینگیزید!
    نچ نچ نچ
    لاس وگاسم شد جا :/
    برم او لایکمو بگیرم یه دیسلاک خوشمل واستون بذارم تا ادب بشین :))))
    پاسخ:
    عجیبا :))))
    خشم جناب تد
             =
    خشم جمعی از خرسیون!

    آقا تسلیم 🙆😅
    پاسخ:
    :))
    آخرش دیسلایکو دادینا :/

  • خاتونِ گیس گلابتون...
  • بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    اصلا خیلیم خوبه اشتباه تایپی چییش افتخار میخواد دچارش شدن :))
    آنتالیام خیلی آب و هواش خوبه باید برید شما ؟ :))
    اصلا استان ****** به من زنگ زد گفت فردا شماره فوت میکنه میفرسته کویر لوط که اینقدر قدر ناشناسید :))))

    مدیونید اگر فکر کنید هشتمین لایک رو خودم به نوشتم دادم :دی
    پاسخ:
    حالا نیگاع :))))
    حالا درسته استانِ ما رو لو بدین؟! :))) شرایط امنیتیِ منو مگه نمیدونید؟ :))
    من ترور بشم شما جوابِ بشریت رو میدین؟ :)))

    لاس وگاس یه جو و هوای خاصی داره :))))) ولی آنتالیا هم قابل تحمله :))

    :))) 

    نِ ندادم :|
    پاسخ:
    خا :/
    لاس وگاس یه جو و هوای خاصی داره :))))) ولی آنتالیا هم قابل تحمله :))

    از:words-gray.blog.ir

    ترشتون نشه یه وخ؟! نوشیدنی چیزی از تو یخچال منزل باز کنید و بخورید :/ :))
    پاسخ:
    :))))))
    چشم.چشم
  • خاتونِ گیس گلابتون...
  • کامنت منو سانسور میکنید؟:/
    میخوام بدونم کامنت منووو سانسور میکنید؟ ://
    اگه دیگه براتون کامنت گذاشتم -_-
    حالا که اینطور شد میگم استانتون شوتتون کنه صحرای آفریقا:))))

     
    پاسخ:
    :)))

    آفریقا :)))
    حساس نشین... حساس نشین( با لحن ارسطو که میگفت: حساس نشو حساس نشو لطفا :))    )
    ولی وبتون جن و پری داره هاااااا
    نیگا هی او لایکا کم و دیسلایکا زیاد مره هااااا 
    از ما گفتن بود :)))
    پاسخ:
    دوستان همیجور پشیمان مشن :))
    تاسف بیشتر اونجایی که از اسکار بردن هموطنمون با جمله"متاسفانه اسکار برد یاد میکنیم"جناب تد اینه که تاسف داره، سیاه نمایی؟واقعا تاسف برانگیز بود این پست
    پاسخ:
    واقعأ تأسف برانگیز بود که اسکاری که گرفتیم، پاداش و مایه ی آبرو ریزیِ جهانیمون شد! واقعأ تأسف انگیز بود این اسکار! 
    تأسف برانگیز اونجاس که هموطنامون ذوقِ تحقیر شدگی و فلاکت زده دیده شدنشون تو جهانو میکنن! 
    تأسف برانگیز تر هم اونجاس که همون هم وطنمون با فیلمش دید و نگاهِ میلیون انسانِ غربی رو نسبت به مردم و کشور ِِ ما سیاه تر و کثیف تر کرد!
    اسکار گرفتن به چه بهایی؟! 
    بله! سیاه نمایی! 
    ; )
  • ✿دخترے از تبارِ غرور✿
  • اگه میتونستم وسطای فیلم حتما میرفتم بیرون چون واقعا حوصلم سر رفت...
    جالبه با هر کی راجع بهش صحبت کردم و میگفتم اونقدرام عالی نبود که بخواد جایزه بگیره همشون گفتن حتما ما تخصصی در این زمینه نداریم و واسه ی همینه که اینطور فکر میکنیم...
    اتفاقا همون اوایل یکی از بلاگرا فیلم رو تحلیل کرده بود چه جورر!!!! چهار بار فیلم رو دیده بود و به به و چه چه که تو دقیقه ی چهارم تیتراژ فلان شده و خیلی حساب شده بوده ووووو....!!!
    پاسخ:
    والا ما هم چیزِ خاصی ندیدیم توش...
    مثلِ خیلیا...

    متاسفم که همه دچار خود سانسوری شدن و روی واقعیتا چشم میبندن
    پاسخ:
    خود سانسوری یا بولد کردن و تو چش و چالِ جهان کردنِ معضلاتِ اجتماعیِ کشور؟! یا بیش از حد سیاه کردنِ یه موضوع؟! کدوم؟!! 
    شک نکنید موضوع سیاهی بوده و هست
    پاسخ:
    بله که هست
    من نمیگم نیست
    ولی اینقدر و در این ابعاد نیست!
    و این میشه همون خودسانسوری(-:وقتی از واقعیت ها فرار میکنیم وضعمون جالب ترازین نمیشه
    پاسخ:
    عجیب :))))
    خودسانسوری چیه وجدانأ؟!
    من میگم اینطور نیست! اگه هم باشه اینقدر نیست! اگه هم باشه لزومی نداره مردمِ جهان چنین دیدی نسبت به مردم کشورم داشته باشن! اونم به واسطه ی موضوعی که درصدِ کمی از مردم درگیرش هستن!
     الان با این اسکار همه ی مشکلات حل میشه و وضع ب شدت جالب میشه دیگه :))) 
    اینکه حتی نخوایم معضلات اجتماعیو بیان کنیم میشه خودسانسوری اینکه روش سرپوش بزاریم،اینکه بگیم ما؟نه بابا نداریم اگه هم باشه ازین چیزا خیلی کمه ای فقط چند مورد،اینکه خودمون با اینکه بعضی چیزارو میدونیم درک میکنیم ولی خودمون گول میزنیم اینا خودسانسوریه،
    پاسخ:
    کسی نگفته بیان نشه! خیلی هم لازمه بیان بشه! ولی چجوری و کجا؟! جایی مثلِ اسکار که چشمِ صدها میلیون نفر از جهان بهشه؟! به مردمِ جهان چه ربطی داره معضلاتِ اجتماعیِ ما؟! چه لزومی داره یه آمریکایی در مورد تجاوز به یه زنِ ایرانی چیزی بفهمه؟! الان اون این فیلم و فضا رو ببینه چه برداشت هایی از ایران و مردمش داره؟! الان اون این فیلمو ببینه حل میشه؟! چند درصدِ مردم ایران درگیر این موضوع هستن که اینطوری روش مانور داده شد تو جهان؟! 
    این فیلما جاش تو کشورِ خودمونه! مثل یه بحث تو یه خانواده! دلیل نداره کشیده شه خارج از خانواده! لزومی نداره! چیزی رو هم حل نمیکنه!
    خیلی خانواده در گیرش هست،شما داخل اجتماع هستید؟این موضوع اونقدراهم ساده نیستا،ما نباید معضلات اجتماعیمونو بگیم چون ممکنه جهان درمورد ما فکر بدی کنه؟چرا لاپوشونی حقیقت؟الان فقط مشکل شما اینه بقیه جهان تصویر بدی از ایران نداشته باشن؟ولی درگیری تون این نیست که چه همه ادم خودکشی کردن ازین ظلم؟وقتی داخل جهان روش مانور داده میشه و مشکلی حل نمیشه قطعا داخل خوده ایران اصلا دیگه حل نمیشه
    پاسخ:
    نه پس! فقط شما تو اجتماع هستید :| :)))
    در مقایسه با کلِ جمعیت هیچی نیست! این معضلات اصلأ نباید نادیده گرفته بشن و من قبول دارم. ولی اینکه این معضل رو که تمامِ جهان درگیرش هستند و حتی از ما بیشتر رو بیایم به عنوان نماینده ی کشورمون تو جهان معرفی کنیم رو اصلأ نمیپسندم! 
    جهان بره معضلاتِ خودشو حل کنه که داره هر روز بیشتر تو کثافت غرق میشه! نیازی بهش نداریم! خودمون باید به دادِ خودمون برسیم که باز هم راهش این نیست : ) 

    ببخشید ک برگشتم :))
    فرق میکنن؟ فیلمم با داستان ساخته میشه دیگه :/ نمیفهمم فرق اینو. حال داشتید بگید :دی
    حالا از این گذشته سفید نه، سفید قطعا نبوده فروشنده ولی خاکستری رو تاکید میکنم هنوز تا وقتی نظرم عوض نشه لااقل ک هس :)) حیف واقعا نمیشه ریز ب ریز بگم ک به چه علت اینجور میگم. اگر بخوام مثال بزنم مثلا رفیق شهاب حسینی جوری نبود ک ادم فک کنه یه نامردیه ک صرفا ب خاطر پول خونه رو انداخته بهشون. اینجور ب نظر میرسید ک صرفا فک نمیکرده مشکلی پیش بیاد لذا دیگه نگفته ک قبلشم چ خبر بوده. و این یعنی خاکستری. و نه سیاه. با اینکه کارش خیلی سیاه ب نظر میاد اگر صرفا بخوایم ب خود عملش فک کنیم و ب بازیش و اینا توجه نکنیم. خیلی حرفای دیگه هم دارم که بیخیال دیگه. یه جو بدی راه افتاده. یه سریا کلا طرفدار فرهادی و اسکار یه سریام مث شما. من ولی کلا یه جور دیگه نگاه میکنم ب قضیه...
    اره منم کیف کردم ک عصبانی نشدید بزنید منو شت و پت کنید :)) همین باعث شد ک بالاخره ب یه درکی برسم یا شایدم برسیم :)
    دیگه واقعا این دفعه خداحافظ :))
    پاسخ:
    :))
    دیگه واقعأ خدا به همرات
  • 1 بنده ی خدا
  • بنظرم بهتره مشکلات داخلیمونو خودمون باخودمون حل کنیم و به خارج ازمردممون نکشونیم.چون فلان ادمی که مشکلات مارو میبینه،نه یکبار،که از چندبار و به چندصورت واقعا حوصله و وقت اینکه مارو بشناسه درست،نداره.و شناختش میشه همون مشکلات.
    واینکه ایران کلا ازهمه نظر منطقه ی حساسیه 
    پاسخ:
    منم همینو میگم
  • یادداشت های روزمرگی
  • با متن خیلی موافق نیستم. گر چه این فیلم رو ندیدم اما برام یه چیزی جالبه.. مایکل مور فیلم از اجتماع آمریکا می سازه می شه محبوب ایرانی ها و رسانه های میلی.. چون واقعیت کشور آمریکا رو نشون می ده. آقای فرهادی فیلم می سازه می شه فردی که تنها به سیاه نمایی علیه وضعیت کشور پرداخته و می پردازه!! 
    بهتره نه از این ور بوم بیفتیم نه از اونور. معایب و محاسن یک اثر و صاحب اثر رو با هم ببینیم.
    پاسخ:
    خب اول ببین بعد نظر بده. اینجوری منطقی تره. نظرات رو هم بخون.
    به قولِ خاتون بارِ گناهانم رو سبک کردید... بسی تشکر جنابِ تد :))
    همنشینی با من خیلیم خوبه... سعادت میخواد... هر کسی نداره... پس چی :/  :))
    حالا خوبه توی یک ماهِ گذشته اصلاً اشتباهِ تایپی نداشتم! در عوض شما بسی سوتی دادید که بماند :))


    پاسخ:
    :)))))
    شما سرایتش دادید به بقیه دیگه! خودتون ندارید دیگه
  • یادداشت های روزمرگی
  • لزومی نداره ببینم تد. تقریبا می دونم سبک کارهای آقای فرهادی به چه شکله. چرا بخش دوم نظرمو جواب ندادی..؟ من وقتی می خوام نظر بگذارم هم پستو می خونم و هم نظراتو. بیکار نیستم اما همه رو می خونم.
    بعدشم.. شما طوری برخورد می کنی که انگار آقای فرهادی ضدیت داشته و داره با ایران و ایرانی.. در حالیکه اینطور نیست. یه خرده صفحه حوادث روزنامه ها رو که تورق کنی متوجه می شی در طول فقط یه سال چقدر از این دست اتفاقات در جامعه مریض و رو به فساد ما می افته. شما نمی تونی بگی در این باره فیلم نساز چون آبرومون پیش بقیه می ره. نمی تونی بگی این سیاهی تو جامعه خیلی کمه.. حتی اگر حرف شما درست هم باشه کمش زیاده! حالا یکی تونسته از این معضل یه فیلم مورد توجه بسازه.. اونوقت شما می گی این فیلم ارزش و اعتبار ما رو برده زیر سوال چون ما در برهه حساس تاریخی به سر می بریم! این فیلم فیلم واکنش هاست.. تنها مسئله غیرباورش برای من عکس العمل همسر رعناست.. عمرا یه مرد ایرانی چنین عکس العملی در چنین موضوعی نشون بده.. اما تخیل که نمی تونه محدود باشه.. 
    پاسخ:
    مشکل اینه جوابِ کامنتت رو دادم تو کامنت های قبلی خب :| :)))
    دستم درد گرفته :)))
    لزومی نداره؟ :/ :)) پس چیو میگی خب :))
    من نمیگم از این فیلما نسازن! بسازن آقا! خیلی هم بسازن و بهش توجه کنن. لازمه اصلأ! ولی من میگم اول اینکه اینطوری که فروشنده داره ایران و ایرانی رو نشون میده با واقعیت یکی نیست! یکیشو خودت گفتی! واکنش رعنا و سکوتش و اینا! این اصلأ قابل هضم نیست و اصلأ هم نمیشه گفت تخیلش کرده! مگه فیلم تخیلیه؟! :/ دوم اینکه خب ما این مشکلاتو داریم. مثل کلِ جهان. ولی لزومی نداره تو یه جشنواره ی جهانی که چشم صدها میلیون نفر بهشه، نماینده ی کشور و ملتِ ایران چنین فیلمی باشه! فیلمی که فضای خیلی تلخ و سیاهی رو از ایران و ایرانی ها ترسیم کرده. حقیقت هست، ولی نه در این حد! این مسائل درونیه و باید داخلی حل شه! اسکار و غرب نشون دادن چقدر سیاسی هستن و دنبالِ منفی سازیِ دیدِ جهان نسبت به ایران و جامعه ی ما و اینو بارها ثابت کردن! 
    پس من مخالف ساخت این نوع فیلما نیستم! چه خوب خودت دیدی که لانتوری و ابد و یک روز و خشم و هیاهو رو معرفی و تعریف کردم ازشون!
  • یادداشت های روزمرگی
  • گفتم اون بخش مربوط به مایکل مور جواب ندادی. احتمالا مردم آمریکا هم باید بگن فلانی درباره آمریکا سیاه نمایی کرده. که در واقع واقعیت جامعه اش رو نشون می ده. و البته شده ابزار سیاسی دست ایران.

    گفتم همسر رعنا.. نه خود رعنا. منظورو درست متوجه شدی اما نوشتی عکس العمل رعنا.. اشتباه تایپیه. :)

    تخیل نویسنده لزومی نداره که محدود باشه. منم گفتم به مذاق شمای مرد ایرانی خوش نمی یاد و سکوت نمی کنی درباره چنین موضوعی. چقدر رمان ایرانی بهت معرفی کنم که دقیقا در چنین شرایطی مرد ایرانی قصه سکوت کرده و به زندگیش ادامه داده..؟آقای فرهادی هم نخواسته به قول شما یه مسئله درونی رو حل کنه.  این قصه رو به تصویر کشیده.. و وقتی شما نظاره گرشی.. می بینی که چقدر زشته.. چقدر تلخه.. چقدر سیاهه.

    منکر جو سیاسی هم نیستم. اما مشکلی هم نمی بینم دنیا چنین فیلمی رو هم از ایران ببینه. اتفاقا معتقدم اون ها به مراتب بهتر از ما از وضعیت اجتماع ما خبر دارن.. نداشتن که اینقدر راحت نقشه هاشون رو پیش نمی بردن.
    پاسخ:
    خب همونم جواب دادم تو کامنت های قبلی :))) گفتم که شناختِ مردمِ جهان نسبت به امریکا خیلی بیشتر از ایرانِ ماست! مردمِ جهان به واسطه ی رسانه های قدرتمندِ امریکایی نگاه و دید و برداشتِ قبلی دارن از جامعه ی آمریکا! ولی ایران چی؟! همین رسانه و سینمای غرب فقط داره دید و نگاهشون به ایران رو شکل میده! حالا اگه یه فیلمی مثل فروشنده که ساختِ خودِ ایرانه بیاد چنین فضایِ سیاهی رو به رخِ جهان بکشه اونا بدونِ برداشتِ قبلی و یا به واسطه ی برداشت های سیاهی که از رسانه های غربی از ما داشتند، بعدِ جدایی و فروشنده چقدر دیدشون منفی تر میشه؟!

    اشتباه تایپی بوده دگه :))) شما ندید بگیر

    من با رمان چیکار دارم آخه :/ بحثِ ما واقعیتِ جامعه س که از رمان و فروشنده دوره! 

    فرهادی اشتباه میکنه ک مسائلی ک میتونه درونی حل شه رو به خارج از کشور بکشه، اونم بدون هیچ فایده ای و برای کسبِ جایزه! 

    سیاست مدارهاشون از وضع ما خبر دارن. مردمشون ک ندارن! گیرم که داشته باشن. ولی وضعیتِ ما اینقدر سیاه نیست! نیست ب خدا :)))
  • یادداشت های روزمرگی
  • تد.. منظورم از اشاره به رمان های ایرانی این بود که یه عده هم هستن که با قلمشون تلاش دارن این نوع نگاه رو رواج بدن. و فروشنده تنها یکی از این داستان های به تصویر در اومده است.
    نگاهی که به قضیه داری در بعضی موارد قابل تامله.
    در مورد اشتباه تایپی هم خواستم سر به سرت بذارم. :)
    ممنون بابت وقتی که برای بحث گذاشتی.
    پاسخ:
    درسته! منم گفتم که مدِ نظرِ من اکثریتِ واقعیتِ جامعه است که خب با فضای رمان ها خیلی متفاوته! هرچند دور هم نیست! ولی واقعیت هم نیست!

    متوجه شدم : ))

    ممنون که نظرتو گفتیِ
  • خاتونِ گیس گلابتون...
  • وایی اینجارو نگاه :))
    شاید باورتون نشه ولی آه انگشت هاتون منو گرفت یه اشتباهی کردم مطلبو فرستادم توی جیم از ظهر فقط مجبور شدم یکی دو مقاله برای جواب به کامنت های زیرش بنویسم :)))
    پاسخ:
    :))))
    آیا ایمان نمی آورید؟!
    وای چقدر قشنگ بود دلم میخواد کپی ش کنم.
    راستی من همون پ ر ی س ا هستما.

    پاسخ:
    دست نویسنده درد نکنه

    اومدید بیان؟! خوش اومدید
    بله
     مرسی.
    پاسخ:
    : )
  • خانم لبخند
  • از یه نوع جواب که مقابل پستای اینطوری داده میشه خیلی بدم میاد، و اونم اینه که « این واقعیت جامعه ست و شما میخواید انکارش کنید!» من یه دخترم، خودم تو این جامعه زندگی میکنم، چندین بار واسه خودم و دوستانم و اطرافیانم مزاحمت ایجاد شده، پس این معضل، درد منم هست، منم اعتراض دارم به این وضع، اما حرف اصلی اینه که اولا این مشکل تا این حد که توی فیلم نشون داده شده فراگیر نیست و درصد کمی از مردم انقدر درگیرش میشن، دوما اینکه واکنش شخصیت های فیلم نسبت به این موضوع طبق واقعیات نبود (چون به نظر من یه طوری تجاوز رو عادی جلوه داده بودن تو این فیلم که انگار خیلی مسئله ی روزانه و ساده ایه و تو خانواده ی ایرانی اگرم تجاوز بشه به دلیل تعدد این جرم مردم راحت باهاش کنار اومدن!) و مسئله ی دیگه هم اینه که، بله ما مشکل داریم، زیادم داریم، اما مگه آدم میره مشکلات خصوصی خانواده ش رو تو ملاعام جار بزنه؟ انقدری باید فهم داشته باشه که مشکلو تو خانواده خودش حل کنه. واقعا چه نیازی بود که مردم کشورای دیگه چنین معضلی رو ببینن؟ درد داریم باید تو کشور خودمون واسش چاره پیدا کنیم این عین وطن فروشیه!

    + من پست رو با اجازه نویسنده کپی میکنم اما هرجا که خواستم منتشر کنم آدرس وبشون رو مینویسم. گفتم که خلاصه اگه ای پی ما رو تو مالکیت معنوی تون دیدید نیاید یخه ما رو نگیرید :)))
    پاسخ:
    حرفِ دلِ من و خیلی ها رو زدید! پیامِ پست هم همین بود حتی! خیلی ممنون

    + خوشحال هم میشیم کپی کنید :))